Życie klubu tenisowego opiera się na stowarzyszeniu sportowym, wolontariuszach, menadżerach, nauczycielach i specyficznej przestrzeni zawodowej, która pozwala na relacje między menedżerami a pracownikami. Przekonasz się, że ta globalna analiza pozwala uzyskać ogólne pojęcie o idealnym funkcjonowaniu w klubie.

Co to jest stowarzyszenie?

« Stowarzyszenie to konwencja, na mocy której dwie lub więcej osób na stałe gromadzi swoją wiedzę lub działalność w celu innym niż dzielenie się zyskami.

(...) Związek sportowy ma takie same kryteria jak każdy związek: umowa, cel inny niż dzielenie się korzyściami, wkład wiedzy i / lub działania. Ten obiekt sportowy może jednak mieć specyficzne i prawne konsekwencje dla związku, gdy konieczne jest zatrudnienie trenerów, gdy konieczne jest nadzorowanie młodych ludzi, udział w imprezach i innych zawodach ... Dlatego konieczne będzie utworzenie związku sportowego koniecznie wymagający przynależności do federacji sportowej. »(Utwórz i zarządzaj moim stowarzyszeniem, Lucie Guchet, Editions du Puits Fleuri, strona 2014, 7)

Kluby tenisowe są stowarzyszeniami. Stowarzyszenia te są prowadzone przez wolontariuszy. Są częścią federalnej organizacji francuskiego tenisa, która charakteryzuje się piramidalną strukturą. U podstaw tej organizacji są kluby 7950 i licencjobiorcy 1052061, ponad komitetami departamentalnymi 86, następnie ligi 36 i wreszcie Francuska Federacja Tenisowa.

Co to jest wolontariat?

„Każdy, kto dobrowolnie podejmuje się samozatrudnienia w stosunku do innych osób, poza czasem zawodowym i rodzinnym, jest wolontariuszem. »(Prezentacja ogólna FFT (power point), doradca ds. Rozwoju ligi Midi-Pyrenees: Jean Renaud)

Wolontariat może przybierać 3 formy: wolontariat zrzeszający, wolontariat w innych organizacjach (związkowy, polityczny, komunalny itp.) Oraz „bezpośredni” wolontariat, zwany także „bliskością” lub „nieformalny” (pomoc sąsiadom, zamach stanu) ręka dla przyjaciół…)

Badanie France Bénévolat datowane na 2013 pokazuje, że całkowity wolontariat znacznie wzrasta (+ 14% między 2010 i 2013), że wolontariat bezpośredni rośnie szybciej niż wolontariat stowarzyszony (+ 31% vs. + 12%) i że zmniejsza się liczba osób, które uważają się za „stałych ochotników” (patrz załącznik 6). Wreszcie, jest coraz więcej młodych ludzi, którzy angażują się w wolontariat, ale „stowarzyszenia muszą wiedzieć, jak otwierać drzwi i znajdować formy misji dostosowane do ich formy zaangażowania i ograniczeń”

Ponadto sport jest trzecim sektorem, w którym bierze udział najwięcej wolontariuszy z 23% wolontariuszy za rekreacją z 25% i społeczną, charytatywną z 31% (patrz załącznik 7).

Przywódcy

W ciągu ostatnich dwudziestu lat typologia liderów klubów, a zwłaszcza prezydentów, znacznie się zmieniła. Wcześniej byli liderami projektu, u źródła pomysłów i tworzenia klubów. Ten okres odpowiada silnemu rozwojowi tenisa, który miał miejsce w latach 1970 i 1980. Teraz zaangażowanie przywódców jest ograniczone. Wynika to częściowo z wielu ograniczeń regulacyjnych i rozszerzenia zakresu odpowiedzialności. Ograniczone zaangażowanie tych liderów cechuje przeciętny okres utrzymywania pozycji prezydenta, który maleje, oraz wysoki wskaźnik odnowienia tej funkcji. Rzeczywiście, zgodnie z FFT w 2006 i 2007 współczynnik odnowienia wynosi 21%. Oznacza to, że kluby 1835 zmieniły prezydentów. To właśnie prezydenci z grupy wiekowej 26-39 lat reprezentują tę niestabilność najbardziej, ponieważ są oni w 66% od mniej niż lat 4.

Ewolucja typologii liderów klubów od „liderów założycieli” do „dyrektorów zarządzających” zmusiła ligi i komitety departamentów do ustanowienia procedur wsparcia, w szczególności dla nowych prezesów. Rzeczywiście, dzisiaj umiejętności niezbędne do zarządzania klubem są wielorakie. Dotyczą one dziedzin administracyjnych, finansowych, sportowych, edukacyjnych oraz zarządzania projektami. Lider klubu jest teraz w kontakcie z wieloma instytucjami, takimi jak FFT (przepisy sportowe, arbitraż, konkursy itp.), DRDJS (zgody, dotacje na projekty itp.), Administracje (prawo pracy, podatki ,…), CROS i CDOS (szkolenia, projekty, konkretne działania…). W rzeczywistości potrzebuje pomocy komitetu departamentalnego i ligi, aby pomóc mu w jego funkcji. W tym celu organizowane są spotkania informacyjne, aby pomóc im spełnić oczekiwania członków klubu, zabezpieczyć ich przed złożonym otoczeniem regulacyjnym (CCNS, zapobieganie zagrożeniom, obowiązki, bezpieczeństwo itp.), Aby wspierać ich w podróży uczących się pracowników i podnosić ich umiejętności, umożliwiając im dostęp do systemów certyfikacji (na przykład VAE). Organizowane są również inne spotkania w celu poinformowania ich o polityce federalnej, nowych ofertach oferowanych członkom, nowych narzędziach pracy (oprogramowanie do zarządzania sportem, aplikacja na imprezy indywidualne itp.), Nowe sposoby nadzoru (JEŚLI, CQP AMT) itp. Oczywiście wszystko to wymaga dostępności liderów klubu. Co jest dość skomplikowane, biorąc pod uwagę fakt, że mają status wolontariusza i oprócz pełnienia funkcji prezydenta muszą zarządzać swoim życiem zawodowym i prywatnym.

Nauczyciele

Istnieje kilka rodzajów nauczycieli: inicjator federalny, asystent instruktora tenisa i absolwent stanu. Federalny inicjator udziela młodym ludziom w wieku od 5 do 18 lat wstępnych lekcji tenisa. Asystent instruktora tenisa otrzymuje wynagrodzenie i udziela lekcji tenisa młodym ludziom w wieku poniżej 18 lat, pod nadzorem opiekuna (absolwenta państwowego). Absolwent stanu jest nauczycielem i pracownikiem tenisa. On jest głównym nauczycielem. Odpowiada za IFs i AMT klubu.

DE odgrywa główną rolę w klubie. To on animuje i nadzoruje treningi dla różnych odbiorców klubu. Towarzyszy zawodnikom podczas zawodów, a także w ich chęci zostania nauczycielem tenisa, a nawet sędzią. Ale jego rolą jest nie tylko sport. Dziś nauczyciel tenisa odgrywa także rolę społeczną i edukacyjną w klubie. Edukacyjne, ponieważ rodzice oczekują, że zaszczepi on swoim dzieciom takie wartości, jak szacunek, dokładność, solidarność. Społecznościowy, ponieważ reprezentuje połączenie między członkami klubu. To on pozwala graczom się spotkać, a także on ożywia życie klubu. Ponadto jego umiejętności nie ograniczają się już do roli nauczyciela sportu. Rzeczywiście, dzisiaj nauczyciele tenisa pracują również nad misjami rozwojowymi i zbieraniem funduszy.

Specyficzny obszar zawodowy: relacje między kierownikami a pracownikami

Nicolas Zebbar

Ukończyłam studia magisterskie z zarządzania sportem i pasjonuje się tenisem, prowadziłam badania dotyczące rozwoju tenisa kobiecego. Uprawiając ten sport od dwudziestu lat, a teraz menedżer mojego klubu (TC Morlaàs w Pyrénées-Atlantiques), zawsze szukam nowych pomysłów, mających na celu poprawę środowiska treningowego dla członków. Dlatego cieszę się, że mogę dzielić się tą pracą.