Tenis jest sportem, który był społecznie znany aż do 1970 lat. Ale od końca lat 1970 i 1980 ta praktyka zostanie zdemokratyzowana poprzez rozprzestrzenianie się w dużych miastach, w średnich i małych. Ta duża dyfuzja prowadzi do powiększenia grupy praktykujących. Po nadaniu praktyki efekt mody trwa tylko jeden raz. Zjawisko zwalniania licencjobiorców ma miejsce pod koniec lat 1980 i lat 1990. Zjawisko to popycha Federację do proponowania nowych ofert i opracowania federalnej polityki wobec młodych ludzi. Dzięki tej nowej polityce liczba licencjobiorców ustabilizuje się, a nawet wzrośnie w latach 2000.

  • Programy nauczania

Od 1930 do 1970 nauczanie tenisa było w zasadzie indywidualną lekcją i było praktykowane głównie przez dorosłych. Od boomu tenisa (w latach 1970 i 1980) ewoluowały techniki uczenia się, w tym wspólne lekcje, nawet jeśli indywidualne lekcje trwają. Między 1970 i 1990 wiek praktykujących w klubach stale spada, aż do osiągnięcia lat 5-6. Ponadto odsetek licencjobiorców w latach 18 znacznie wzrósł w latach 30, ponieważ przeszedł z 35% w 1970 do 51,5% w 2007. Przez lata FFT proponowało nowe programy szkoleniowe. Są to Junior Club, Program tenisa dla dorosłych i Szkoła dla kobiet. Każdy program jest skierowany do ściśle określonej grupy odbiorców o określonych cechach.

Na przykład mini-tenis na lata 5-7 ustanowiony na lata 1980 / 1990 charakteryzuje się oczekiwaniami i potrzebami rodziców, którzy są lekarzami, oraz oczekiwaniami i potrzebami dzieci, które są praktykami. Dla rodziców (lekarzy przepisujących lekcje) wprowadzono edukację psychomotoryczną z wyszkolonym i kompetentnym coachingiem w bezpiecznym miejscu praktyki. Aktywność musi być nie traumatyczna, aby chronić integralność fizyczną dzieci, a zwłaszcza musi być zabawna. Dla dzieci celem jest sprawienie, aby się poruszały, bawiły się, pozwalały im wyrażać siebie, zdobywać pewność siebie i robić postępy.

W zależności od grupy wiekowej i każdej publiczności to, co proponują nauczyciele, jest różne, nazywa się to tenisem ewolucyjnym. Ten sposób nauczania pojawił się pod koniec lat 1990 i nadal istnieje. Sport musi ewoluować zgodnie ze społeczeństwem i jego praktykami. FFT to zrozumiał i pokazuje to, wykorzystując koncepcję Evolutive Tennis. Ta koncepcja dotyczy także konkurencji i animacji sportowych.

Od 2005 krajowy dział techniczny opracował program umożliwiający młodym ludziom zapoznanie się z konkurencją. Nosi hasło „Przyjemność każdego” i jest podzielony na różne sektory, którymi są testy piłek (ocena i chronologia uczenia się), homologowane zawody (lata 8, 9, 10) oraz Turnieje Wielokrotne Szanse ( 9, 10 lat). W każdym z tych obszarów warunki gry są dostosowywane zgodnie z formatami. Format czerwony to podziałka o długości 12, na której zastosowano kulkę z pianki. Pomarańczowy format to skok o długości 18, na którym zastosowano miękką piłkę. Wreszcie zielony format to podziałka metrów 23,77, na której zastosowano piłkę pośrednią.

Od czasu premiery 2014 tenis La Galaxie. Jest to program edukacyjny skierowany do dzieci w wieku poniżej 12, praktykujących w szkole tenisowej. Pozwala dzieciom ewoluować zgodnie z ich wiekiem i poziomem zabawy. Istnieje kilka formatów gier, które nazywane są: białym, fioletowym, czerwonym, pomarańczowym i zielonym. Każdy format wyróżnia kolor kulki i wymiary pola. Poziom bieli o skoku 8 długości bez siatki i kuli o średnicy 20 cm. Fioletowy poziom z podziałką metrów 11, siatką metrów 0,50 i fioletową kulką o średnicy centymetrów 15. Poziom czerwony ze skokiem metrów 12,80, siatką metrów 0,80 i czerwoną kulką o średnicy centymetrów 7,5. Poziom pomarańczowy ze skokiem metrów 18, siatką metrów 0,80 i pomarańczową kulką. Poziom zielony z tradycyjnym kortem tenisowym i zieloną piłką. Ten program obejmuje pięć dni meczowych rocznie. Te dni umożliwiają sprawdzenie postępów każdego z nich podczas szkoleń. Te dni są organizowane w formie małych gier między dziećmi bawiącymi się na tym samym boisku. Pod koniec każdego roku tenisa każde dziecko otrzymuje bransoletę z gąbki w kolorze odpowiadającym jego poziomowi. Kryteria oceny na tym poziomie są techniczne i taktyczne, ale obejmują również kwestie związane z pojęciem arbitrażu i zachowaniem przyjętym w terenie. To nauczyciel decyduje o przeniesieniu ucznia z jednego poziomu na drugi. W ten sposób dzieci mogą cieszyć się rywalizacją bez stresu i dobrej zabawy.

Jessica Garcia, była departamentowa doradczyni sportowa Haute-Garonne (liga tenisowa Midi-Pireneje), wyjaśnia (tennisfeminin23), że „dziewczynki szukają bardziej kumoterstwa w uprawianiu tenisa, podczas gdy chłopcy szukają więcej konfrontacji. Wyjaśnia to fizjologicznie wpływ hormonów: testosteronu (hormonu męskiego), który rozwija agresję i progesteronu (hormonu żeńskiego), który wywołuje niepokój. To wyjaśnienie pozwala nam lepiej zrozumieć, dlaczego chłopcy są bardziej motywowani rywalizacją niż dziewczęta. Ponadto, zgodnie z jej doświadczeniem, uważa, że ​​„edukacja młodych dziewcząt musi być dostosowana do edukacji chłopców”. Mówi, że nie powinieneś zmieniać sposobu treningu, ale raczej kobiecego podejścia, ponieważ „małe dziewczynki muszą czuć się pewnie, bezpiecznie, docenione”. Jest tak, ponieważ szukają przede wszystkim kumoterstwa, a nie konfrontacji. Z tych powodów nauczanie tenisa małym dziewczynom wymaga przywództwa kobiet. Ponadto według niej lepiej jest rozwijać małe dziewczynki między nimi aż do wieku 8-9 lat. Następnie mogą zintegrować się w grupy z chłopcami. Ryzyko polega na tym, że zniechęcają się chłopcy, którzy są bardziej „konkurencyjni”.

Jeśli chodzi o zawody dla dziewcząt, trudno jest uczynić dziewczynę, która nie ma predyspozycji do zawodów, „swatką”. Albo zawody są u siebie w domu, albo trudno będzie znaleźć konkurenta. Trener odgrywa główną rolę, ponieważ to od niego zależy wykrycie u tych najmłodszych dziewcząt tych cech

„Matcheuse”. W ten sposób można utworzyć grupy rywalizacji i grupy dziewcząt zwane „rekreacją”. Umożliwia to ich zaspokojenie, a tym samym uniknięcie zniechęcenia i rezygnacji z tenisa.

Dla dorosłych grupy, które nie szukają rywalizacji, mogą być tworzone w mieszany sposób, ponieważ szukają w klubie „sportowego wellness, życzliwości i wydatków na energię”. Oczywiście w przypadku grup mieszanych konieczne jest, aby poziom gry był jednorodny, aby wszyscy ćwiczący spędzali i bawili się.

Wreszcie, Jessica Garcia chwali zalety progresywnych programów nauki tenisa w formatach dostosowanych do wszystkich poziomów (boiska i piłki), które zadowolą różnych odbiorców.

  • Animacje

Jeśli chodzi o wydarzenia sportowe, Federalny Dział Działań oferuje rakiety śnieżne FFT. Jest to konkurs drużynowy dla kobiet NC, 40, 30 / 5, 30 / 4, który jest odtwarzany z 2005 w zielonym formacie, jest niezarejestrowany. Pozwala nauczyć się zawodów w sportowej i przyjaznej atmosferze.

Ta ewolucja praktyk może być dopiero u początków, można przewidzieć inne adaptacje specyficzne dla różnych odbiorców, jak dla seniorów starszych niż 60 lat lub osób niepełnosprawnych. Jeśli tenis chce utrzymać liczbę licencjobiorców, a nawet zwiększyć, to musi skierować się do mało praktykujących odbiorców. Co więcej, celem FFT jest udostępnienie publiczności gry w tenisa pod hasłem „Tenis, sport zarezerwowany dla wszystkich! „, Aby utworzyć zawody pomostowe między zawodami, które nie zostaną zarejestrowane, a zawodami homologowanymi (przykład rakiet FFT). Jest tak, ponieważ konkurencja jest środkiem długoterminowej lojalności. FFT ma również inne cele, które polegają na zapewnieniu czasu na grę wszystkim zawodnikom klubu i zaprezentowaniu tenisa pod świątecznym i przyjaznym kątem.

W przypadku tenisa kobiecego istnieją również TMC. Są to turnieje z wieloma wydarzeniami organizowane w ciągu jednego lub dwóch dni, które pozwalają rozegrać kilka meczów niezależnie od wyników. Zawody te są organizowane w krótkim formacie i według klubów różne wydarzenia animują wydarzenie (przykład: enologia, manicure, zumba, fit tenis, ...).

Oprócz rakiet śnieżnych, FFT organizuje dwa inne ważne wydarzenia, którymi są BNP Paribas Family Trophy i Tennis Day.

Trofeum rodzinne BNP Paribas zostało stworzone i zorganizowane po raz pierwszy w 1996. Jest to turniej podwójny rozgrywany pomiędzy członkami tej samej rodziny, którymi są ojciec, syn, córka, brat i siostra, matka itp. Jedyną zasadą jest to, że obaj partnerzy muszą należeć do tej samej rodziny. To wydarzenie jest uważane za najważniejsze wydarzenie tenisa rekreacyjnego. Odbywa się w sześćdziesięciu miastach we Francji.

Festiwal tenisa rozpoczął się w 2015. Przez jeden lub dwa dni oraz podczas turnieju Roland Garros w pobliżu klubów 1300 otwierają drzwi dla wszystkich, którzy chcą odkryć i spróbować tenisa.

Oprócz działań proponowanych przez Federację lub ligi, kluby również je tworzą. Większość animacji realizowanych w klubach ma na celu otoczenie ich członków. Oznacza to, że ich rodzina ma animacje, takie jak „Zabierz swoich rodziców”, „Podwaja się w rodzinie”, a ich przyjaciele wykonują operacje takie jak „Przyprowadź swojego chłopaka, przyprowadź swoją dziewczynę”.

„Zabierz rodziców” i „Doubles in family” odbywają się jednego dnia. Pierwszy z nich jest przeznaczony dla dzieci ze szkoły tenisa, aby przywieźli swoich rodziców na popołudnie. Drugi pozwala dwóm członkom tej samej rodziny (ojcu i córce, bratu i siostrze, ...) na przeżycie dobrej zabawy i wprowadzenie jednego z nich do tenisa. Wreszcie operacja „Przyprowadź swojego chłopaka, przyprowadź swoją dziewczynę” pozwala każdemu uczniowi szkoły tenisa zaprosić przyjaciela do wzięcia udziału w jego cotygodniowej sesji treningowej. W rzeczywistości ta operacja trwa tydzień. Zasadniczo są to animacje, które działają dobrze i umożliwiają odzyskanie nowych licencjobiorców.

Dzięki wdrożeniu tych programów nauczania i rozwoju, FFT udało się utrzymać liczbę licencjobiorców, a nawet zwiększyć ją w 2008. Ale między 2014 i 2015 FFT straciło licencjobiorców 29123, którzy są młodsi niż 18.

  • Nowe licencje

Aby przyspieszyć rozwój liczby licencjobiorców, FFT uruchomiła dwa nowe typy licencji w 2016. Są to licencja D (licencja odkrywcza) i licencja S (licencja pozalekcyjna). Licencja D pozwala osobom powyżej 15 na wzięcie licencji ważnej przez trzy miesiące. Tylko ludzie, którzy nigdy nie zostali zwolnieni, mogą to wziąć. Każda osoba może odkryć tenisa, a następnie kontynuować, biorąc licencję klubu podczas roku sportowego lub nie dłużej niż trzy miesiące. Odnowienie tej licencji nie jest możliwe w następnym roku. Licencja S skierowana jest do młodych osób w wieku poniżej 12, które uczestniczyły w cyklu tenisowym w ramach zajęć pozalekcyjnych. Ta aktywność musi zostać zgłoszona do ligi przez klub. Podobnie jak licencja D, jest ważna przez trzy miesiące, które nie mogą wykraczać poza koniec roku sportowego. Jest to oczywiście wymienna licencja klubowa w bieżącym roku. Ale przede wszystkim, w przeciwieństwie do licencji D, jest odnawialna w następnym roku. Te dwie licencje kosztują tylko 3 € każda.

Każdy klub może dowolnie kojarzyć te licencje z dniami odkrywania, stażami, indywidualnymi sesjami z nauczycielem, preferencyjnymi stawkami za szkolenie itp.

Nicolas Zebbar

Ukończyłam studia magisterskie z zarządzania sportem i pasjonuje się tenisem, prowadziłam badania dotyczące rozwoju tenisa kobiecego. Uprawiając ten sport od dwudziestu lat, a teraz menedżer mojego klubu (TC Morlaàs w Pyrénées-Atlantiques), zawsze szukam nowych pomysłów, mających na celu poprawę środowiska treningowego dla członków. Dlatego cieszę się, że mogę dzielić się tą pracą.