Skoncentruj się na rynku tenisowym i jego graczach. Zobaczymy, że społeczeństwo jest duże i ewoluuje. Jest to również konieczne dla sektora społeczno-gospodarczego, który ma bezpośredni wpływ na liczbę praktyków i liczbę licencjobiorców padel.

  • Ewolucja różnych odbiorców

Współczesny tenis jest idealnie dopasowany do rodzin i ich potrzeb, ponieważ każdy w wieku od 5 do 80 może znaleźć przyjemność i motywację do gry w tenisa. Oznacza to, że istnieje oferta odpowiadająca wszystkim i umożliwiająca postępy podczas zabawy. Dzieci mogą grać w mini klubie tenisowym w tym samym czasie, gdy ich rodzice rywalizują co tydzień na zawodach i mistrzostwach drużynowych. Młodzież w wieku poniżej 14 może uczestniczyć w szkoleniach i programach treningowych, a juniorzy mogą się zaaklimatyzować do zawodów poprzez mistrzostwa. Ponadto chłopcy mogą bawić się z dziewczynami, a dorośli - z młodymi ludźmi. Pozwala to skontrastować ze wspólnym wizerunkiem sportu elitarnego i pokazać, że jest to sport uniwersalny i otwarty dla wszystkich. Zwłaszcza, gdy wiemy, że tenis jest uprawiany przez miliony ludzi na całym świecie, w szczególności w milionach 60 w krajach 205, w tym w milionach 3 dla Francji w 2000.

Na rynku tenisa istnieje kilka trendów, które różnią się u dzieci i dorosłych. Dzieci mają inną mentalność niż te, które były na ich miejscu około dziesięć lat temu. Dzieci mają większy wybór w rekreacji i szukają zajęć, w których mogą się dobrze bawić i odpocząć, ale też szukają wydajności i sukcesu. Jeśli więc nie bawią się dobrze lub nie mogą grać, szybko się poddają i zmieniają swoją aktywność. Rodzice, którzy obecnie oboje pracują, często mają napięty harmonogram. Dlatego aktywność, którą wykonuje ich dziecko (dzieci), zależy od ich dostępności. Aktywność, której harmonogramy są elastyczne, jest zatem preferowana dla ich dzieci.

Należy zauważyć, że w okresie dojrzewania (14-20 lat) więcej dziewcząt rezygnuje z uprawiania sportu niż chłopców (patrz załącznik 1). To bez względu na sport. Kiedy dziewczęta kończą szkołę, mają tendencję do wykonywania indywidualnych ćwiczeń fizycznych, takich jak jogging, gimnastyka czy pływanie. Uprawiają te sporty swobodnie i sami z koleżankami. Ten wybór tłumaczą brakiem czasu. Rzeczywiście, wykonywanie tych czynności pozwala zarządzać swoim harmonogramem bez ograniczeń cotygodniowych treningów i meczów w każdy weekend. Ten powód jest w przeważającej mierze podawany przez kobiety. Ponadto ich motywacje różnią się od motywacji mężczyzn. To, co motywuje ich do ćwiczeń, to dbanie o kondycję, wygląd fizyczny, kontrolę wagi i utrzymanie dobrego stanu zdrowia. Niedawne badanie pokazuje, że „kobietom bardziej pociągają pojęcia dobrego samopoczucia, zdrowia i swobodnej praktyki, zwycięstwa nad sobą przed zwycięstwem nad innymi” (2Brocard P., (2015), Kobiety nie są zmuszone do biegania, Belin Publishing, Paryż, p9-10). W przeciwieństwie do kobiet mężczyźni szukają więcej konfrontacji, mierząc się z innymi, aby się przewyższyć, walczyć.

  • Sektor społeczno-gospodarczy

Tenis to pierwszy sport indywidualny i pierwszy sport mieszany we Francji. 3 miliony ludzi uprawia ten sport, w tym 1,1 miliony licencjobiorców. 35% licencjobiorców gra w tenisa podczas zawodów. Te liczby pochodzą z 2007. Tenis jest grą charakteryzującą się aspektami edukacyjnymi, rekreacją, zdrowiem, samopoczuciem i powiązaniami społecznymi przypisywanymi uprawianiu tego sportu. Kluby zrzeszone oferują swoim członkom różne oferty: inicjację, szkołę tenisa (od mini-tenisa do juniorów, przez zawody i dorosłych tenisowych). Oprócz szkolenia wielu wewnętrznych i zewnętrznych turniejów dla wszystkich grup wiekowych, są one dostępne w liczbie 10700. Licencjobiorcom oferowane są również mistrzostwa indywidualne i drużynowe. Równolegle do tego organizowane są różnorodne i różnorodne zajęcia, staże i kursy indywidualne są oferowane przez certyfikowanych nauczycieli państwowych (BE) i absolwentów państwowych (DE). Według FFT większość zadań ma charakter techniczny, ponieważ dotyczą stanu opatentowanego przez 5000, którego 71% jest w pełnym wymiarze godzin, co odpowiada ekwiwalentowi pełnego czasu pracy 3300 BE (FTE). Między 500 a 700 ETP dotyczy przyjmowania, administrowania i utrzymywania klubów. Ogółem tenis miałby zatem zadania FN 4000. Można wyróżnić cztery typy klubów: klub

klub „miejski”, klub „podmiejski”, klub „wiejski” i klub „korporacyjny”. Według ankiety przeprowadzonej przez Sekretariat Sportu, przeciętny klub ma roczny budżet 33000 129 euro i ma 37000 członków wśród swoich członków. Statystyki INSEE niewiele się różnią, ponieważ sugerują roczny budżet w wysokości 66 2007 euro. Średnia składka wyniosłaby 2009 euro na członka. W latach 36-85 50 lig i 21 komitetów departamentalnych dysponowało budżetem w wysokości 765 milionów euro, z czego 8460 milionów zostało wypłacone przez Federację i liczyło się wśród jej 280 pracowników, nie licząc BE. 2007 klubów stworzyło FFT o łącznym obrocie 152 milionów euro. Dla FFT ligi są istotnym przekaźnikiem polityki federalnej, która skorzystała na profesjonalizacji w trzech sektorach: szkolenia, administracji i rozwoju. Ta profesjonalizacja jest wyjątkowa dla federacji. Należy zauważyć, że w 82 roku na XNUMX mln euro obrotu XNUMX% pochodziło od Rolanda Garrosa (jeden z czterech turniejów w grand chelem na świecie odbywa się w Paryżu), co jest znakiem rozpoznawczym francuskiego tenisa. Ale ci tenisiści nie są jedynymi, którzy wspierają FFT, ligi, komitety departamentalne i kluby. Wolontariusze są niezbędnym ogniwem rozwoju. Jest 26000 liderów, którzy animują te struktury. Cała wykonana praca wolontariacka ma wartość około 90 milionów euro. Menedżerowie ci reprezentują 6000 etatów, z których 5600 pracuje w klubach. Nie możemy zapomnieć o policzeniu inicjatorów, którzy również pracują wolontariacko i średnio 4,6 godziny tygodniowo według Krajowego Dyrektora Technicznego. Ich praca to ok. 1000 etatów, co wyceniane jest na 14,5 mln euro (podstawa wynagrodzenia z SMIC). Należy podkreślić, że praca wykonywana przez wolontariuszy jest nieco wyższa niż w przypadku pracowników. Co więcej, w porównaniu z innymi sportami, liczba zawodowców jest znacznie wyższa w tenisie. W rzeczywistości, według statystyk SES, Stats-info 2006, w tenisie jest 1 pracownik na 1,2 wolontariusza, podczas gdy w innych dyscyplinach sportowych jest średnio tylko 1 pracownik na 3 wolontariuszy.

  • Ewolucja liczby licencjobiorców

Według Gillona (2008) nastąpiła silna demokratyzacja tenisa, jednak pozostaje ona względna (w porównaniu do innych sportów), ponieważ nadal istnieje silna korelacja między średnim dochodem na gospodarstwo domowe a stopniem praktyki.

Wiele osób rezygnuje z tenisa. Aby wyjaśnić to porzucenie, decydujące wydają się dwa czynniki: brak czasu i trudność w nauce. Rzeczywiście, wyniki ankiety przeprowadzonej podczas Open 13 2008 (turniej odbywający się w Marsylii) pokazują, że 63% graczy zatrzymuje się z powodu braku czasu, a 46% kobiet nie gra w zawodach, ponieważ uważają ich poziom za niski.

Z czasem licencjobiorcy FFT doświadczyli odmłodzenia. W 1970 18 mniej niż 35 stanowiło 1990%, 44 2007% i 51,5 4%. Zjawisko to tłumaczy się stworzeniem mini-tenisa na lata 6-15, który pozwala FFT dotrzeć do nowych odbiorców. Ponadto tenis ma ważną zdolność identyfikacji wśród młodych ludzi. Większość siły roboczej składa się głównie z pracowników pod 2006, którzy w sezonie 2007 / 62,8 mieli wskaźnik odnowienia licencji dla młodzieży w wysokości 2006%. Problem polega na tym, że zmniejsza się liczba dorosłych licencjobiorców. Jednak zatrzymanie licencjobiorców rośnie z wiekiem. Od 2010 do 2 odnotowano stabilizację, a nawet niewielki wzrost liczby licencjobiorców (patrz dodatek 2010). Wydaje się to tłumaczyć licznymi inicjatywami edukacyjnymi i marketingowymi federacji związanymi z postępowym tenisem i mini-tenisem. Niestety, między 2010 a dziś obserwuje się dalszy spadek liczby licencjobiorców. W 1134571 FFT policzył 1052061 na licencji 2015 w 2 (patrz załącznik 3 i załącznik 2014). Ponadto obserwuje się niepokojące statystyki: coraz więcej młodych ludzi przestaje grać w tenisa. Między 2015 a 29123 4196 młodzi ludzie zatrzymali tenisa, więc dla dorosłych 5,18. Liczba młodych licencjobiorców spadła zatem o 0,80% u młodych ludzi i 3% u dorosłych (patrz załącznik XNUMX).

Według Claudine Reynes (były prezes Francuskiej Federacji Przemysłu Sportowego i Rekreacyjnego) w 2007 „rynek francuski jest stabilny i dojrzały, podobnie jak reszta Europy” (3Crognier L. i Bayle E. . (2009), Tenis w społeczeństwie jutra, AFRAPS Editions, Montpellier, p50-51). Natomiast „rynek amerykański zyskuje na znaczeniu”. Zajmuje się tutaj całym rynkiem tenisowym, który obejmuje graczy z branży, takich jak marki tenisowe, zarówno w zakresie butów, sprzętu, jak i tekstyliów. Wszystko to oczywiście zależy od tenisistów. Dla niej spadek na rynku francuskim wynika z kilku powodów, w tym „niezadowolenia z tenisa”. Twierdzi, że „osoba uprawiająca sport jest coraz mniej zainteresowana rywalizacją, ale szuka praktyki, która bardziej skupia się na rekreacji. Preferuje relaks, zabawę, praktykę jako rodzina. Ale dla niej to nie jedyny powód niezadowolenia z tenisa. Wyjaśnia również, że wynika to z „trudności ze znalezieniem partnera, trudności związanych z rezerwacją sądów w weekendy, obowiązku wcześniejszej rezerwacji, co jest szkodliwe dla spontaniczności praktyki i zapping sportowy: ćwiczący przechodzą z jednej aktywności sportowej do drugiej, chcą wypróbować różne praktyki, różne sporty. Jeśli chodzi o trudności ze znalezieniem partnera do gry i trudności z rezerwacją kortów, są to rzeczy, które kluby mogą rozwiązać samodzielnie. Z drugiej strony, jeśli chodzi o zapping sportowy, jest to o wiele bardziej skomplikowany problem do rozwiązania, ponieważ wynika on z zachowania i działań dzisiejszych praktyków.

Claudine Reynes wyjaśnia, że ​​to zniechęcenie jest tym bardziej zaskakujące

„Imprezy tenisowe są dobrze nagłaśniane, tenis jest bardzo popularny, a mediacja skupia uwagę publiczności na graczach i graczach wysokiego szczebla, którzy są ambasadorami marki (...) Gracze są postrzegani jako pozytywnie przez społeczeństwo. Gracze wlewają się w czarującą stronę, wraz z przybyciem tych ze Wschodu. Wysoko nagłośnione te młode kobiety o wyglądzie manekina zajmują również świetne miejsca w rankingach i są doskonałymi ambasadorami marek. Gracze, którzy kojarzą się z jej przemową, to na przykład Anna Kournikova, a ostatnio Maria Sharapova lub Ana Ivanovic. Uważa, że ​​„kapitał współczucia sportowców jest ogromny dla opinii publicznej i powinien znacząco wpłynąć na wzrost sportu, zwłaszcza wśród juniorów”. Oznacza to, że mediacja najlepszych zawodników, którzy są ambasadorami tenisa, powinna zwykle przyciągać młodych praktyków do młodych ludzi, a tym samym nowych licencjobiorców. Ale w końcu dochodzi do wniosku, że mediacja ikon tenisa „nie wystarcza, aby znacząco poprawić praktykę tenisa”. Oznacza to, że liczba licencjobiorców nie rośnie. Według niej, aby ożywić tenisa we Francji, konieczne byłoby „wygrywanie przez Francuza lub Francuza Rolanda Garrosa, ponieważ nawet jeśli praktykujący nie jest już zafascynowany rywalizacją dla siebie, pokaz sportowy jest bardzo śledzony, a Francuzi są entuzjastami wielkich zawodów i ich sportowców ”. Wyjaśnia jednak również, że nie jest to jedyny sposób na rewitalizację tenisa. Kluby mogłyby podjąć działania i urozmaicić swoją ofertę, aby zadowolić nowych praktyków pragnących spędzić wolny czas. Mogą również wykorzystywać sport na wysokim poziomie, aby przyciągnąć różnych odbiorców i przyciągnąć nowych licencjobiorców, a tym samym zwiększyć liczbę praktyków. Ale to bardziej odpowiada roli Federacji niż klubom. Pierwszą rzeczą do zrobienia jest rozmowa z młodymi ludźmi, ponieważ są głównym celem, a sport uczy się w bardzo młodym wieku, zwłaszcza w szkole. Aby to osiągnąć, rozwija ideę, że konieczne jest „nie tylko ich uwiedzenie, ale także ich zachowanie: badania pokazują, że wejściu w życie zawodowe często towarzyszy spadek praktyki, a nawet porzucenie. (najczęściej brak czasu). Kluby powinny także być w stanie podejmować działania rozwojowe i poszukiwania (...) musimy znaleźć przyszłych praktyków w domu, na ulicy iw szkołach ”.

Rynek tenisowy się zmienia i FFT musi mieć możliwość rozwoju i dywersyfikacji swojej oferty. Musi nadal wdrażać politykę mającą na celu zwiększenie praktyki i zasięgu mediów, ponieważ są to dobre sposoby na dalszy jej rozwój. Rzeczywiście, tenis ma kilka możliwości rozwoju gospodarczego i sportowego. Jedną z nich jest publiczność telewizyjna, podobnie jak relacje w mediach. Na przykład US Open 2007 (turniej grand chelem w Nowym Jorku) zgromadziło przed telewizorami ponad 75 milionów ludzi w 180 krajach. Tenis był drugim najczęściej oglądanym sportem przez telewidzów w sezonie 2000/2001 w Hiszpanii i numerem jeden wśród sportów indywidualnych oglądanych przez widzów. Z kolei France 2 przyciągnęła średnio 4,2 miliona widzów na każdy mecz Rolanda Garrosa, co odpowiada współczynnikowi oglądalności 36,8%.

Nicolas Zebbar

Ukończyłam studia magisterskie z zarządzania sportem i pasjonuje się tenisem, prowadziłam badania dotyczące rozwoju tenisa kobiecego. Uprawiając ten sport od dwudziestu lat, a teraz menedżer mojego klubu (TC Morlaàs w Pyrénées-Atlantiques), zawsze szukam nowych pomysłów, mających na celu poprawę środowiska treningowego dla członków. Dlatego cieszę się, że mogę dzielić się tą pracą.