Widzieliśmy, że pojawienie się nowego sportu może być nową praktyką społeczną, ale wiąże się z niebezpiecznym procesem obejmującym różne elementy. Przekonamy się, że praktyka społeczna może ostatecznie być dobrym sposobem na jej spożywanie.

W tej części będziemy korzystać z czasopisma kultury konsumenckiej firmy Shove i Pantzar (2005). Zbadamy, że praktyki te są ściśle związane z konsumpcją. W tym celu zjawisko „nordic walking”, badane przez Shove i Pantzara, pozwoli nam przeanalizować związek między praktykami a produktami oraz sposób, w jaki ewoluują. Nordic walking to spacer na świeżym powietrzu z kijami wprowadzony w latach 90. Ta nowa praktyka przyciągnęła wiele krajów europejskich, na przykład Finlandię, gdzie uprawia ją 20% populacji. Ta nowa praktyka pojawiła się na rynku z myślą o ponownym nauczeniu się chodzenia i chodzenia dla przyjemności, nawet jeśli jest to trudniejsze do zaakceptowania.

Jak wspomniano powyżej, do zbudowania praktyki społecznej potrzebne są umiejętności, materiały i znaczenia. Podstawowym produktem do uczestniczenia w tej praktyce jest kij, który umożliwia spacerowiczom bardziej świętą fizyczną pracę. Jak ujął to Michael (2001) „bardziej interesuje nas dynamiczna relacja między kijami a wizerunkiem oraz działanie praktyk, które wspierają. »(P48), więc kij charakteryzuje materiały, które łączą się z umiejętnościami i występami. Ponadto Shove i Pantzar (2005) popierają pomysł, że „nordic walking wyłania się poprzez integrację nowych umiejętności, wizerunku i sprzętu” (P45), a tym samym rozwój tego nowego praktyka jest odpowiedzią na różne elementy teorii budowania nowej praktyki społecznej.

Ta innowacja jest bardzo interesująca i może być powiązana z pojawieniem się padel we Francji dzięki podobieństwom. Rzeczywiście, wędrówki z kijami są czymś, co istnieje od wielu lat, a nordic walking właśnie przyniósł nowy sposób chodzenia z innym przeznaczeniem ciała. Widzieliśmy wcześniej, że padel to mieszanka sportów rakietowych podobna do wielu sportów. Jednak ta nowa praktyka przyniosła, podobnie jak nordic walking, nowy sposób gry rakietą w innej sytuacji.

Zatem analiza tego studium przypadku jest korzystna dla zrozumienia, że ​​nowa praktyka społeczna jest powiązana z konsumpcją i jak chodzenie, czynność, którą większość z nas robi od lat, staje się nową formą. przyjemności.

Nordic walking nie jest możliwy, jeśli turyści nie mają odpowiednich kijków do uprawiania tego sportu. Zatem dostawcy i producenci współpracują z różnymi strukturami, aby umożliwić pojawienie się tej nowej praktyki. Nordic walking nie jest możliwy bez tych kijków, dlatego ta nowa praktyka i trend zmierzają w kierunku konsumpcji. Znajdziemy to w padel gdzie do gry w tenisa nie wystarczy podstawowa rakieta tenisowa padelwymaga to specjalnej rakiety przeznaczonej wyłącznie do tego sportu. Zatem produkty są niezbędne do powstania nowego rynku, dlatego producenci i dostawcy są istotnymi graczami w tworzeniu nowego rynku, ale nie tylko.

Rzeczywiście, społeczności odgrywają kluczową rolę w narodzinach nowej praktyki w celu wprowadzenia jej w życie. Według Shove Pantzara (2005): „Istnienie małej, dobrze obsługiwanej społeczności z pewnością pomaga wyjaśnić, w jaki sposób konstruktorzy systemów nordic walking (Hughes, 1983) osiągnęli tak wiele w krótkim czasie. "(P54). Możemy więc zauważyć kolejne podobieństwo z pojawieniem się padel we Francji i budowa nowej praktyki społecznej dzięki wspólnotom. To podobieństwo jest obecne, ponieważ padel był w stanie stopniowo się rozwijać i zyskać pewną popularność we Francji dzięki małym społecznościom, które chcą rozwijać ten sport i upowszechniać go w całej Francji.

Możemy zatem wywnioskować, że praktyka, która staje się praktyką społeczną, promuje rozwój sportu i jego przenoszenie przez różne środowiska, zwiększając w ten sposób jego popularność.

Tanguy Le Roux

Studentka przedsiębiorczości i innowacji Master 2 na IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT w Paryżu i pasjonatka sportu, zdecydowałam się poświęcić swoją pracę dyplomową na pojawienie się padel we Francji jako praktyka sportowa i społeczna oraz związany z tym rozwój rynku. Mieszkając 22 lata w Maroku i 5 lat we Francji, cieszę się, że mogę dzielić się swoimi umiejętnościami.