Od czasów Suzanne Lenglen ubrania zawodników zostały znacznie zwężone, szczególnie w nogach. Długie sukienki stały się spódnicami zatrzymującymi się nad kolanami i małymi spódnicami, które „nie powinny wystawać więcej niż centymetry 10 pod pośladkami”. Modyfikacja strojów graczy pozwoliła im na ułatwienie przemieszczeń bocznych (nie na polowanie) i wyścigów do przodu (odzyskanie amortyzacji). Gracze w przeważającej części nie wybrali jeszcze krótkich spodenek i wyjaśnia to jeden z powodów. Rzeczywiście spódnica jest „magicznym ubraniem”. W latach 1980 i 1990 słynny francuski komentator Jean-Paul Loth obserwował, jak Steffi Graf zabija swoich przeciwników w swojej małej „kieszeni spodni adidas”. Nazwał nogi „najpiękniejszym z obwodu”. Ale w 2009 australijska legenda tenisa Margaret Court powiedziała:

„Niektórzy gracze przychodzą ubrani, jakby szli na plażę. Kobiety nie muszą się tak narażać ”. Jest to jednak atut „marketingowy” dla kobiecego tenisa. Rzeczywiście, jaki człowiek może pomóc, aby nie podziwiać ciała sportsmenki w pełnym teście? Ponadto finał kobiet w Roland Garros gromadzi 2 miliony widzów i to tylko we Francji. Gracze o tym wiedzą i nie mogą tego ignorować przy wyborze stroju. To samo dotyczy ich sponsora, który nie pozbawi się możliwości wykorzystania tego do reklamy. Co więcej, jeśli zainteresowanie społeczeństwa tenisem kobiecym rośnie, to nie tylko z powodu rozwoju gry i osiągnięć technicznych. Wydaje się, że erotyzacja kobiecej sylwetki jest również jednym z czynników przyciągających coraz większe zainteresowanie opinii publicznej.

„Kournikova ma skuteczne uderzenie, ale także długie nogi i włosy rosyjskiej lalki nad stanikiem - pamiętamy, Adidas, marka, która zobaczyła, jak rozbiła się na France 2” , Wszystkim widzom podobało się oglądanie jej gry, gdy słuchała swoich płaczów i zastanawiała się, jak się kołysze i podnosi kule. „Dobra gra jest dobra, ale ładna, jeszcze lepsza”. Dzisiaj Maria Sharapova i Ana Ivanovic należą do tych graczy. Gracze ci promują tenis kobiet, a także rozpowszechnianie zdjęć i produktów pochodnych. Tyle elementów, które sprawiają, że tenis ten jest lukratywny i bardziej atrakcyjny. Ten sposób czerpania korzyści ze sportu może być szczęśliwy lub ubolewany. Mimo to pozwala na postęp w parytecie dochodów.

Jednak niektóre dyscypliny nie mogą z niego skorzystać i są pozostawione „na podłodze”. Są to praktyki uważane za mniej seksowne, takie jak boks lub koszykówka. Są gorzej dystrybuowane zarówno pod względem wolumenów godzinowych, jak i czasu na start lub lądowanie. Natomiast siatkówka plażowa doświadczyła tej samej ewolucji co tenis w erotyzacji fizyki kobiet, ponieważ grają w strojach kąpielowych. W walce o parytet kobietom niewiele się pojawia.

Niemniej jednak, nawet jeśli można wykorzystać sportową erotyzację kobiecej fizyki, pozwala ona uzyskać wyniki, zarówno w mediach o swojej dyscyplinie, jak i pod względem dochodów.

Nicolas Zebbar

Ukończyłam studia magisterskie z zarządzania sportem i pasjonuje się tenisem, prowadziłam badania dotyczące rozwoju tenisa kobiecego. Uprawiając ten sport od dwudziestu lat, a teraz menedżer mojego klubu (TC Morlaàs w Pyrénées-Atlantiques), zawsze szukam nowych pomysłów, mających na celu poprawę środowiska treningowego dla członków. Dlatego cieszę się, że mogę dzielić się tą pracą.