„Atuty PORTERA” to narzędzie, które pozwala nam przewidywać zmiany na rynku, które mogą zagrozić przewadze konkurencyjnej naszego produktu lub usługi, co pozwoli nam określić strategie inwestycyjne i innowacyjne. znowu jest to wizja globalna i nie tylko padel.

Konkurencja:

Widzimy, że konkurencja międzysektorowa marek jest silna. Na poziomie 4 marek: Decathlon, Intersport, Go sport, Sport 2000, zajmują 65% rynku artykułów sportowych. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, marki tworzą własne marki we wszystkich typach rodzin artykułów sportowych: odzież i obuwie sportowe, sprzęt do sportów zimowych i wodnych, sprzęt do sportów indywidualnych i zespołowych. . Marki te korzystają z różnych kanałów specjalizujących się w dystrybucji artykułów sportowych, takich jak duże i średnie sklepy wieloświatowe / multisportowe, marki specjalizujące się w określonym uniwersum lub sporcie (Veloland, oficjalne sklepy klubowe), marki i marki odzieży sportowej ( adidas, nike), obuwie sportowe i wielomarkowe marki odzieży sportowej (bieganie, schowek na buty).

Wreszcie, konkurencję można analizować w innych kanałach dystrybucji sportowej, takich jak wyspecjalizowane supermarkety (Leclerc), zwykli gracze specjalizujący się w co najmniej jednym świecie sportu (Privatesportshop), zwykli gracze (Amazon, C-Discount), gotowe tabliczki i sklepy obuwnicze (Kiabi), domy towarowe (Galeries Lafayette).

Siła przetargowa klientów 

Wpływ klientów na rynek zależy od ceny, warunków sprzedaży i oferowanych usług. Wpłynie to na klienta, jego wybór znaku. Jeśli pozycjonujemy się jako B2C, obserwujemy, że najnowsze trendy marki mają oferować coraz większy wybór produktów. Ponadto zmieniono segmentację marek własnych Decathlon, co może zakłócać wrażenia konsumentów.

Nowi uczestnicy

Obecnie światowymi liderami w sprzedaży produktów tenisowych są Babolat, Wilson i Head. Dlatego bariery wejścia są bardzo wyraźne pod względem innowacji i know-how w produkcji sprzętu sportowego do tenisa. Babolat jest prekursorem połączonej rakiety, pozwalającej na zbieranie, przesyłanie, analizowanie i udostępnianie danych dotyczących jego gry, są to prawdziwe „dane” osobowe, które pozwalają zrezygnować z ewentualnego trenera, aby robić postępy.

Pod względem innowacyjności Artengo wyróżnia się nieco bardziej rakietami antywibracyjnymi, które ograniczają łokieć tenisisty dzięki technologii Softfeel, która „tłumi” więcej wibracji w porównaniu do obecnych rakiet. W tej dziedzinie technologii konkurencja jest nadal dość silna.
Lojalność konsumentów dla Babolat jest ważna, ponieważ jej wizerunek marki jest bardzo silny, ponieważ ma wielkich mistrzów grających tą marką. To 300 zawodników objętych kontraktem, w tym 150 powyżej 18 lat i 150 poniżej 18 lat. To chłopcy i dziewczęta wszystkich narodowości przyczyniają się do widoczności marki.

Artengo może się rozwijać tylko pod względem widoczności, której mu brakuje. Kontrakty z graczami na bardzo wysokim poziomie są słabością w porównaniu do tych z Babolat. Nicolas Escudé jest pionierem marki Artengo i Steve Darcis (najlepszy ranking 38th world) to gracze wysokiego poziomu, którzy są z nim związani. Jest to więc duża słabość Artengo w porównaniu z nim Babolat na umowach reprezentujących markę.

Produkty zastępcze

Jeśli chodzi o produkty zastępcze, potencjalne zagrożenie może wynikać z pojawienia się nowych sportów rakietowych, takich jak padellub tenis plażowy.

Dzisiaj 84% licencjobiorców zna tenis plażowy, a 21% z nich grało już lub gra regularnie.

Względem padel79% posiadaczy licencji zna ten sport, a 16% już grało lub grało regularnie.

Obecnie zainteresowanie tymi dwoma rodzajami zajęć nie jest duże, wynoszą one odpowiednio 3,6 i 3,9 / 10 w zależności od sportu i cyklu związkowego. Jednakże padel zna niezaprzeczalny potencjał, byłby bardziej odpowiedni do uzupełniającej praktyki tenisa. 58% używałoby go do wypoczynku lub z przyjaciółmi, a 39% oprócz gry w tenisa zarejestrowałoby się w klubie.

Rozwój rynków dla tych sportów należy obserwować, ponieważ praktyka padel występuje coraz częściej, dotyka wszystkich grup wiekowych i sprawia, że ​​jest to sport łatwo dostępny dla osób uprawiających inne sporty. Ponadto francuska federacja padel jest powiązany z tenisem, a kluby w planach na przyszłość zakładają budowę kortów. Tym bardziej trzeba będzie uważać na inne marki, które zaczynają produkować tego typu rakiety, jak Rossignol czy adidas.

Te alternatywne produkty stanowią kolejne poważne zagrożenie dla rynku rakiet tenisowych. Pojawienie się tych nowych dyscyplin może przenieść lojalnych klientów na tenis w innych dyscyplinach sportowych.

Siła przetargowa dostawców

Jeśli zbadamy siłę przetargową dostawców, Decathlon byłby jedną z marek najmniej dotkniętych przez te negocjacje z dwóch powodów. Z jednej strony jest to marka detaliczna, siła przetargowa będzie tym bardziej ważna ze względu na ilość zakupioną od producentów markowych.

Z drugiej strony ma własny łańcuch dystrybucji dzięki dużej liczbie marek pasji, którymi zarządza projektowaniem, produkcją i dystrybucją. Integracja pionowa pozwala Decathlonowi uzyskać znacznie lepszą kontrolę nad dostawami, kosztami, jakościami itp., Dlatego firma bardziej koncentruje się na pionie, czyli na pionie projektowanie i innowacja nowych produktów. Decathlon dąży do stworzenia wszystkich własnych marek dla każdego sportu na horyzoncie 2020, firma nie będzie już wchodzić w interakcje z markami i całkowicie odróżni się od innych sklepów, które będą nadal negocjować.

Franck Binisti

Franck Binisti odkrywa padel w Club des Pyramides w 2009 roku w regionie paryskim. Od padel jest częścią jego życia. Często widuje się go koncertującego we Francji, podczas którego opowiada najważniejsze wydarzenia padel français.