Interesujące będzie zrozumienie, w jaki sposób różni aktorzy i narzędzia, tj. Zawodnicy, kluby, firmy, produkty i obrazy, współtworzyli praktykę padel i powiązany rynek.

Widzieliśmy elementy niezbędne do pojawienia się praktyki społecznej z teoretycznego punktu widzenia. Jest to jednak możliwe dzięki wspólnemu czynnikowi, jakim jest jednostka. W rzeczywistości jednostka pozwoli na połączenie różnych elementów pozwalających na zbudowanie praktyki społecznej. Jeśli weźmiemy przykład Nordic Walking, możemy zidentyfikować różnych aktorów, aby rozwinąć tę praktykę.

Przede wszystkim sieci społeczności, rzeczywiście, Shove i Pantzar (2005), pokazują, że „gęste sieci fińskich społeczności sportowych stanowiły kontekst, w którym można było wynaleźć nordic walking, a składniki (pod względem już istniejące obrazy, materiały i know-how) pomogą w tym. "(P55). Społeczności zaangażowane w rozwój padel we Francji, takie jak kluby, oferujące sposób na poznanie innych ludzi, a tym samym stworzenie sieci sportowców, strony internetowe oferujące zawodników padel aby znaleźć innych graczy, ale także turnieje, które pozwolą zdobyć imię w pojawieniu się tej nowej praktyki we Francji.

Ponadto wiele stowarzyszeń i organizacji jest początkowo niezbędnych do stworzenia i ustanowienia nowego sportu na danym terytorium. Rzeczywiście tak było w przypadku nordic walking, który powstał w Wielkiej Brytanii dzięki organizacjom takim jak „Association des Randonneurs, założone w 1905 roku”, ale także „szeregowi specjalistycznych magazynów i ogromnej infrastrukturze szlaków. publiczne, popularne przewodniki, mapy i trasy ”. Zatem pojawienie się nowej praktyki obejmuje tych różnych aktorów, którzy na początku są z pewnością minimalni, ale niezbędni. Znajdziemy to w padel, gdzie budowa małej infrastruktury, takiej jak kluby czy boiska samoobsługowe, ale także z budową realnego ruchu w sieciach i powstaniem największego magazynu padel we Francji " Padel Magazine „, Umożliwiając osobom chcącym dowiedzieć się więcej o tym sporcie dostęp do wszystkich rodzajów informacji.

Produkt jest produktem flagowym na każdym treningu, niezbędnym do rozwoju sportu i uczestniczenia w nim. W przypadku nordic walking Shove i Pantzar podkreślają: „Osoby zaangażowane w promocję tej praktyki, głównie dystrybutorzy importowanych kijów, mają szereg teorii wyjaśniających, dlaczego tak jest. »(P55) w rzeczywistości dostawcy odgrywają kluczową rolę w pojawieniu się tej praktyki, pozwalają na import lub zakup produktów od lokalnych producentów, aby umożliwić jednostkom czerpanie korzyści z materiałów.

W tym przypadku flagowym produktem Nordic Walking są kijki, ale dla padel będzie potrzebnych kilka produktów, takich jak rakieta, piłki, a nawet odzież sportowa. W ten sposób dostawcy promują realizację nowej praktyki, ale także, jak wspomniano w części (1.3), inwestorzy.

Jak podkreślają Shove i Pantzar (2005): „Myśląc o rozwoju nordic walking, ważne jest, aby wziąć pod uwagę obieg obrazów, materiałów i umiejętności w obrębie i pomiędzy różnymi krajami i kulturami” (P56), ponieważ rzeczywiście trudno jest zrozumieć, dlaczego ta praktyka została odkryta na nowo i dlaczego odniosła taki sukces po latach. Możemy zadać sobie to samo pytanie dla padel, gdzie istniało już wiele sportów rakietowych i walczyły o rozwój z wyjątkiem tenisa. O padel co jest mocno porównywalne z pojawieniem się nordic walking, możemy spodziewać się silnego rozwoju, jeśli ta praktyka sportowa będzie respektować tę teorię.

Rzeczywiście, dodanie nowego sportu rakietowego na terytorium Francji nie jest łatwe. Dopiero, jak pokazują Suchman i in. (1999), „rozwój systemów nie wynika z tworzenia znaczących obiektów, ale z kulturowej produkcji nowych form praktyki” (P58), tj. że obraz praktyki jest znacznie ważniejszym aktorem niż sama praktyka. Pokazuje to, że praktyka może zostać przekazana i stać się praktyką społeczną tylko wtedy, gdy jej wizerunek będzie uwzględniał 3 elementy teorii praktyki społecznej, którymi są materiały, znaczenia i umiejętności.

Ponadto wszelkie zamierzone decyzje i działania, takie jak na przykład produkcja, publikacja artykułów, budowa infrastruktury, przejęcie praktyki przez solidne instytucje (FFT), ale także przekazanie praktyki przez społeczności i gracze, w dużej mierze wyjaśniają sukces pojawienia się tej nowej praktyki, jaką jest padel.

Jak stwierdzili Shove i Pantzar (2005) w swoim artykule: „To nie przypadek, że media były dobre lub że udział w rynku kijków do nordic walking w Europie Środkowej jest„ szczególnie duży ””. (P59), rzeczywiście, jeśli wszystkie elementy tworzenia praktyki są przestrzegane, a różni aktorzy pozwalają na wzajemne połączenie tych elementów (materiałów, znaczeń i umiejętności), przekaz medialny i popularność praktyki powinien szybko się rozwijać.

Widzimy to w przypadku padel gdzie ta nowa praktyka sportowa miała już okazję być relacjonowana w mediach, w szczególności przez największe codzienne kanały, takie jak BFM TV lub francuskie kanały sportowe. Pokazuje to, że pojawienie się tej nowej praktyki odbyło się zgodnie z teoretycznymi regułami tworzenia nowej praktyki społecznej i można się teraz spodziewać interwencji nowych aktorów umożliwiających jej rozwój.

Tanguy Le Roux

Studentka przedsiębiorczości i innowacji Master 2 na IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT w Paryżu i pasjonatka sportu, zdecydowałam się poświęcić swoją pracę dyplomową na pojawienie się padel we Francji jako praktyka sportowa i społeczna oraz związany z tym rozwój rynku. Mieszkając 22 lata w Maroku i 5 lat we Francji, cieszę się, że mogę dzielić się swoimi umiejętnościami.