Rozwój nowego rynku konsumenckiego oraz zespół wcześniej przeanalizowanych i wykonanych działań może ulec zmianie. Rzeczywiście, tworzenie nowego rynku jest procesem, który przynosi nową wizję roli konsumpcji.

Większość procesu koncentruje się na dwóch procesach, którymi są innowacja i jej dyfuzja, w których konsumenci są beneficjentami procesu.

Najpierw skupimy się na tym, że konsumenci chcą się emancypować na nowe rynki. Rzeczywiście, Kozinets (2002) pokazuje „próby wyzwolenia się konsumentów spod logiki rynku instytucjonalnego” (P856), jeśli weźmiemy przykład padel, możemy początkowo określić ten rynek jako rynek bez rzeczywistego wsparcia instytucjonalnego, czyli bez federacji. W konsekwencji ta nowa praktyka sportowa może popchnąć ludzi do emancypacji w kierunku nowych sportów, wykraczających poza normy instytucjonalne.

Widzimy więc, że wielu graczy, którzy na początku byli częścią ugruntowanych rynków we Francji, takich jak tenis czy piłka nożna, emancypuje się w kierunku mało znanych, ale prężnie rozwijających się sportów, takich jak padel aby cieszyć się bardziej rodzinną atmosferą i mniej zinstytucjonalizowanymi.

Można logicznie zdefiniować kilka etapów pokazujących, jak powstaje rynek. Rzeczywiście, jeśli weźmiemy przykład rodziny Brown, która stworzyła rynek mini-motocykli w 2000 roku, możemy określić różne etapy niezbędne do powstania rynku. W tym celu wykorzystamy zeznania zespołu badawczego przemysłu motocyklowego, który przeprowadził wywiady z rodziną Brown na temat tego, jak to się zaczęło, dlaczego minibike i jakie są kluczowe elementy ich historii

Przede wszystkim rynek musi mieć zdolność dostarczania wyjątkowego doznania, czyli nowego doznania, którego konsumenci nie znajdują na kilku rynkach. Następnie rynek musi zapewnić bezpieczne i oryginalne środowisko, tj padel możliwość gry „indoor” lub „outdoor” na bezpiecznym i bardzo estetycznym podłożu, zupełnie innym niż znane tereny sportów rakietowych. Ponadto konsumenci muszą mieć możliwość modyfikacji i personalizacji swoich produktów, to znaczy chęć przejścia na bardziej wydajne lub bardziej estetyczne materiały zgodnie z ich ewolucją. TO padel daje możliwość zmiany stylu gry dzięki wielu rakietom na rynku, które można dostosować do występów każdego gracza.

Kolejnym etapem jest tendencja do budowania infrastruktury konsumpcyjnej w celu rozwoju praktyki, tzw padel z roku na rok rozwijał się pod względem infrastruktury, z 15 klubów do 172 w 2017 roku. Ostatnim etapem jest zdolność rynku do tworzenia społeczności w różnych lokalizacjach geograficznych i przyciągania inwestorów. TO padel korzysta z klubów w całej Francji ze społecznościami graczy i klubów o wspólnym celu, aby rozwijać padel we Francji.

Z teoretycznego punktu widzenia możemy podsumować te etapy według różnych punktów. Rzeczywiście, zgodnie ze schematem Martina i Schoutena, widzimy „Tłumaczenia przedrynkowe”, ta część zawiera pierwszą podczęść „Innowacje konsumenckie” i drugą podczęść „Metaspołeczność konsumpcji”. Ta pierwsza podczęść koncentruje się na pragnieniach konsumentów w zależności od rodzaju wschodzącego rynku, ograniczeń związanych z materiałami, przedmiotami i umiejętnościami wymaganymi do zaprojektowania praktyki. Druga podczęść odzwierciedla wyniki lokalnej konsumpcji, infrastruktury, praktyk i komunikacji internetowej. Prace te muszą być przeprowadzone i przeanalizowane w celu zapewnienia prawidłowej konstrukcji rynku.

Drugim etapem według Martina i Schoutena są „przekłady rynkowe”, które obejmują „katalizę i dojrzewanie rynku”. Ta część pokazuje, jak rynek powinien być zdefiniowany poprzez translację rynku poprzez usieciowione społeczności konsumenckie.

Tworzenie rynku opiera się więc na budowie wspólnot konsumentów, którzy w sieci upowszechniają ideę rynku i praktykę, jednocześnie ją rozwijając. Jak stwierdzono wcześniej, padel początkowo opierała się na niewielkiej grupie konsumentów, którzy dzięki swojej pasji i zamiłowaniu do sportu rozpowszechnili tę praktykę, by obecnie była obecna w całej Francji.

Wreszcie ostatni czynnik wchodzi w grę w procesie powstawania rynku. Rzeczywiście, Amabile (1996) wyjaśnia, że ​​„pasja i wewnętrzna motywacja są motorami kreatywności” (P861), rzeczywiście ta pasja, którą każdy przedsiębiorca lub inwestor wnosi do padel czy ogólnie sport jest siłą napędową w realizacji projektu. To uczucie jest w ten sposób przekazywane konsumentom, którzy ostatecznie nie konsumują już praktyki, ale pragnienie i przyjemność. Zjawisko to jest jednym z kluczowych czynników tworzenia wspólnoty praktyków.

Czynniki te pokazują zatem, że dzięki obecności tych różnych społeczności i ich wspólnym pasjom, padel może pojawić się jako praktyka społeczna.

Dzięki różnym teoriom zidentyfikowanym w tym przeglądzie literatury możemy postawić różne hipotezy, które mogą przynieść pewne pomysły odpowiedzi na mój problem, którym jest: Zrozumienie pojawienia się Padel jako sport i praktyka społeczna oraz związany z tym rozwój rynku?

Konkretne badanie zostanie następnie przeprowadzone z profesjonalistami w celu dostarczenia elementów, które mogą potwierdzić niektóre z moich hipotez i odpowiedzieć na mój problem.

Tanguy Le Roux

Studentka przedsiębiorczości i innowacji Master 2 na IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT w Paryżu i pasjonatka sportu, zdecydowałam się poświęcić swoją pracę dyplomową na pojawienie się padel we Francji jako praktyka sportowa i społeczna oraz związany z tym rozwój rynku. Mieszkając 22 lata w Maroku i 5 lat we Francji, cieszę się, że mogę dzielić się swoimi umiejętnościami.