Tenis przechodzi obecnie skomplikowany okres zarówno w kraju, jak i za granicą. Tutaj celem jest analiza socjologicznych tendencji tenisa. Zobaczysz, że ta analiza musi pozwolić wszechświatowi padel  wykorzystać tenisowe doświadczenie, by nie wpaść w te same pułapki i przygotować się na przyszłość.

Praktyka licencjobiorców

Warto wiedzieć, że 93% licencjobiorców trenuje przynajmniej raz w tygodniu. Ta statystyka łączy się również z obserwowalnymi wskaźnikami w innych federacjach sportowych, takich jak badminton. Spośród nich 41% gra dwa razy w tygodniu.

Z lekcji prowadzonych przez nauczyciela skorzystało 65% absolwentów. Wśród tych licencjobiorców, którzy biorą udział w kursach, 79% to kobiety, a 78% należy do grupy wiekowej 18-34 lata.

Francuska federacja tenisowa szacuje, że 40% licencjobiorców rozgrywa co najmniej jeden mecz w ciągu roku sportowego.

W związku z tym dochodzimy do wniosku, że istnieje praktyka tenisa, która nasila się, czy to na potrzeby zawodów, czy w sposób bardziej osobisty, z bardziej regularną praktyką, co widać po zawodnikach, którzy rozgrywają więcej meczów w zawodach niż wcześniej, a także we wzroście liczby indywidualnych lekcji.

Śledzenie tenisa w mediach

Aby śledzić wiadomości tenisowe, strony internetowe są teraz na równi z telewizją. Cyfryzacja ta znajduje również odzwierciedlenie w miejscu portali społecznościowych i aplikacji mobilnych, które wyprzedzają telewizję. Można zauważyć realną różnicę pokoleniową w korzystaniu z mediów.

Sieci społecznościowe dotyczą głównie osób w wieku 18/24 lat. Jeśli chodzi o korzystanie z internetu, to jest to więcej osób w wieku 25/34 lat, wreszcie telewizja pozostaje ulubionym medium wśród osób w wieku 45/54 lat.

Śledzenie tenisa w mediach

Aby śledzić wiadomości tenisowe, strony internetowe są teraz na równi z telewizją. Cyfryzacja ta znajduje również odzwierciedlenie w miejscu portali społecznościowych i aplikacji mobilnych, które wyprzedzają telewizję. Można zauważyć realną różnicę pokoleniową w korzystaniu z mediów.

Sieci społecznościowe dotyczą głównie osób w wieku 18/24 lat. Jeśli chodzi o korzystanie z internetu, to jest to więcej osób w wieku 25/34 lat, wreszcie telewizja pozostaje ulubionym medium wśród osób w wieku 45/54 lat.

Jeśli za tenisem weźmiemy telewizję, francuska telewizja jest na szczycie najchętniej oglądanych kanałów, za nią plasuje się grupa Canal+, a następnie BeIN i zespół.

France Télévision pozostaje historycznym nadawcą Roland Garros, Pucharu Davisa i Pucharu Federacji, jest kanałem najczęściej oglądanym przez licencjobiorców.

Pozostałe trzy kanały najlepsze wyniki oglądalności osiągają wśród mężczyzn i osób w wieku 18-24 lata.

Jeśli chodzi o wiadomości tenisowe, wyniki turniejów i monitorowanie graczy, jest to jedna z głównych obaw licencjobiorców. Często odwiedzane strony to team.fr, FFT.fr i Eurosport.

W przypadku sieci społecznościowych 33% licencjobiorców używa ich przede wszystkim do oglądania treści o zawodnikach, przeglądania stron FFT, a następnie marek tenisowych.

Wreszcie licencjobiorca szuka informacji ułatwiających mu praktykę. Najbardziej wymagający tego typu informacji są osoby w wieku 18-24 lata.

Priorytetem podczas sprawdzania strony FFT jest możliwość zarezerwowania boiska w swoim klubie. Wszystkie kluby poszły w tym kierunku i coraz mniej rezerwuje się w recepcji u sekretarza.

Śledź turnieje graczy ATP 

Warto wiedzieć, że 64% licencjobiorców uczestniczyło przynajmniej w jednym turnieju tenisowym w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. 33% dotyczy turniejów amatorskich, 32% Roland-Garros.

84 € to średni budżet przy wejściu na wydarzenie turniejowe. Młodsze pokolenia wydają mniej niż seniorzy ze względu na mniejszą siłę nabywczą.

Nawyki konsumenckie

Średnia częstotliwość odnowienia rakiety tenisowej wśród licencjobiorców wynosi 3 lata i 3 miesiące. Młodzi ludzie w wieku 18-24 lat odnawiają umowę częściej niż seniorzy.

Średnia cena odnowienia rakiety wynosi 135 €. 38% licencjobiorców kupuje rakietę między 100 a 150 €, 46% między 150 a 200 €, a 13% kupuje rakietę za ponad 200 €.

Ten czynnik budżetowy należy wziąć pod uwagę, ponieważ pokazuje nam, że większość licencjobiorców kupuje rakietę „dobrej jakości”, która jest bardziej odpowiednia do zawodów.

Z wykresu widać, że zachowania zakupowe w dużej mierze zależą od wygody, a właściwości techniczne rakiety, cena i trwałość produktu to również czynniki, które należy wziąć pod uwagę. Marka i estetyka rakiety nie są wystarczająco silnymi czynnikami wpływającymi na zakup rakiety.

Możemy zaobserwować, że 3 wiodące marki to wilson, babolat et head pod względem rozgłosu. Mniej reprezentatywne marki to Prince, Artengo, Technifibre, Dunlop, Yonex, Pro Kennex.

Obserwujemy, że rakiety tenisowe najczęściej kupowane są w wyspecjalizowanych supermarketach multisportowych, a Decathlon pozostaje liderem na tle innych marek. Sprzedaż rakiet nadal stanowi większość w wyspecjalizowanych sklepach. Świadczy to o tym, że tenisista wciąż szuka rakiety, przy której będzie mógł być „pewny” porady sprzedawcy i szerszego wyboru w zakresie oferowanych mu zakresów.

Typologia licencjobiorców

Wśród licencjobiorców możemy zaobserwować 6 rodzin praktykujących.

Po pierwsze, kategoria szczęśliwych konkurentów to 23% licencjobiorców. Jego motywacją jest relaks, zabawa, pasja i rywalizacja. To poniżej średniej dla przeciętnego budżetu na rakiety tenisowe, ale to entuzjasta rywalizacji.

Nieustępliwy tymczasem jest bardzo konkurencyjny, tenis to prawdziwa pasja, a on ciągle szuka wydajności, reprezentuje 18% licencjobiorców. Ta kategoria dotyczy bardziej pokolenia 18-24 i 45-54, gra co najmniej trzy razy w tygodniu.

Zielone kulki dotyczą 17%, ich motywacją jest relaks, zdrowie, są to głównie kobiety i młodzi praktykujący.

Tenisista 2.0 to 17% licencjobiorców. Jest po to, aby poznawać nowych ludzi, poprawiać pewność siebie, to głównie młodzi ludzie w wieku 18-24 lata szukają intensywnej zabawy z wykorzystaniem połączonych przedmiotów.

Korporacja dotyczy 17% licencjobiorców, nie ma szczególnych motywacji, często to zawodnicy trenują w pracy, gra bardzo sporadycznie, ale nadal uprawia ponadprzeciętną rywalizację.

Wreszcie kategoria zdecydowanie niedzielna jest skierowana do 11% licencjobiorców. Nie mają też szczególnych motywacji, nie są konkurentami i nie dążą do prześcignięcia samych siebie. Uprawiają ją głównie osoby w wieku 55 i +, które również mają dość długą historię tego sportu.

Alexandre Cifuentes

Alexandre Cifuentes studiuje ekonomię. Postanowił interweniować w sprawie padel i ogólnie na rynku sportowym. Pozwala nam to wiedzieć o padel w całości.